Combineer keywords voor succesvolle AdWords campagnes

Zonder de juiste zoekwoorden heeft een AdWords campagne geen enkele zin. Alles draait om de juiste keywords en om het combineren ervan. Je haalt het meeste rendement uit je AdWords campagne als je de voor jou relevante zoekwoorden op een slimme manier met elkaar combineert.

Om dit te doen moet je wel weten welke keyword combinaties je kunt maken en wat het effect is. In de onderstaande tabel zie je de basisregels die Google hanteert en die je in je achterhoofd moet houden bij het opzetten van een PPC campagne.

Wanneer word je advertentie weergegeven?

SymboolAdvertenties worden weergegeven in Google bij:
Breed zoekengeenhele brede en gerelateerde zoekopdrachten, woorden met spelfouten, synoniemen en andere relevante variaties van het zoekwoord
Broad Modifier+zoekwoordzoekopdrachten die een aangepaste term van het keyword bevatten (geen synoniemen), hierbij speelt de volgorde geen rol
Woordgroep“zoekwoord”het zoeken op woordgroepen of sterk gelijkende varianten van zo’n woordgroep, in die volgorde
Exact zoekwoord[zoekwoord]precies afgestemde zoekopdrachten die de exacte term bevatten of heel sterk lijken op het keyword

Tips voor het bepalen van de juiste keyword strategie

  • Als het gaat om een woordgroep kan een zoekopdracht woorden bevatten die zowel voor als achter de bewuste woordgroep staan, zolang de woordgroep maar intact blijft.
  • Een handige manier om de mate van zoekpotentie te onthouden bij de verschillende keyword combinaties:
    • Breed zoeken = Grootste zichtbaarheid / Laagste CTR
    • Woordgroep = Lagere zichtbaarheid / Hogere CTR
    • Exact zoekwoord = Laagste zichtbaarheid / Hoogste CTR
  • Ik heb het in de tabel over sterk gelijkende varianten. Wees je ervan bewust dat dit soms tot gekke resultaten kan leiden. Zo kan je met een brede zoekopdracht als ‘groene vlag’ uitkomen bij vlaggen met hele andere kleuren.
  • Om je budget niet te verspillen aan resultaten van sterk gelijkende keyword varianten waar je niks aan hebt, zorg je voor uitsluitingswoorden. Geef in je campagne aan bij welke zoekopdrachten je juist niet gevonden wilt worden.
  • Gebruik je het exacte keyword, besef je dan dat je advertentie alleen wordt weergegeven als de zoekopdracht ook daadwerkelijk het exacte keyword bevat, niks meer of minder.

Wil je meteen beginnen met een AdWords campagne. Met hulp van Internet Seven kunt u uw advertising campagnes een boost geven met Gratis AdWords tegoed! Neem daarom snel contact op.

Heb je nog tips ter aanvulling? Of loop je tegen problemen aan? Laat een reactie achter!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.