slidesocial

7 effectieve e-mailmarketing tips

Als het gaat om online invloed dan wint een e-mail het nog steeds van sociale media. Uit research van SocialTwist bleek dat mailingen beter worden gelezen dan tweets en posts op Facebook. De resultaten laten zelfs een heel groot conversieverschil zien. Van de 300.000 nieuwe klanten was 50,8 procent via e-mail overtuigd, tegen 26,8 procent op Twitter en 22 procent via Facebook. Geen overbodige luxe dus, goede e-mailmarketing.

Maar wat is goede e-mailmarketing? Dat is voornamelijk een kwestie van uitproberen en ontdekken waar je netwerk het beste op reageert. Om je op weg te helpen geef ik je 7 effectieve e-mailmarketing tips die ondersteund worden door onderzoek. Ze zijn bewezen effectief en in succesvolle campagnes gebruikt. Doe er je voordeel mee!

1. Gebruik een responsive design

Bijna de helft van alle e-mails wordt tegenwoordig gelezen op een mobiele telefoon. Een responsive design is dus belangrijk, want daarmee blijft je e-mail er op welk medium dan ook goed uitzien. E-mailmarketing bedrijf Litmus geeft meer tips voor mobiel e-mail design.

2. De onderwerpregel: kort of lang, niet ertussenin

Wat je moet zien te voorkomen is een onderwerpregel gebruiken van 60 tot 70 karakters. Uit onderzoek van Adestra bleek dat er bij deze lengte geen enkele stijging is wat betreft het openen van de e-mail. Een korte of lange onderwerpregel daarentegen heeft wel zin. Kies je voor een lange regel, dan creëer je bewustwording en wordt je e-mail geopend door geïnteresseerde lezers. Wil je dat je e-mail überhaupt geopend wordt, dan kies je voor kort. Hoe dan ook: zorg dat je uit de 60-70 zone blijft.

3. Personaliseer je e-mail, maar niet op naam

Een nieuwsbrief waarbij je aangesproken wordt met je volledige naam is voor velen niet meer geloofwaardig. Volgens Fox School of Business kan deze manier van personaliseren zelfs averechts werken. Ze stellen dat je met het gebruiken van een naam een bepaalde mate van vertrouwdheid veinst die helemaal niet bestaat. Dat werkt averechts. Beter is om te personaliseren op basis van iemand zijn behoeftes en geschiedenis, zoals muziek waar iemand graag naar luistert of favoriete kledingmerken.

4. Geef iets (gratis!) weg

Het zal je niet verbazen dat onderzoek heeft uitgewezen dat gratis content de hoogste open-rate veroorzaakt. Hieruit bleek dat een gratis template het beste werkt voor de fans van Bluewire Media, met E-books als een goede tweede. Vind uit waar jouw lezers in geïnteresseerd zijn en vertaal dat naar een aantrekkelijke giveaway.

5. Verzend vanaf 20:00 uur ‘s avonds tot middernacht

Vaak worden nieuwsbrieven en andere vormen van e-mailmarketing binnen kantooruren verstuurd. Onderzoek van Experian Marketing Services wees echter uit dat de beste open-rate wordt gerealiseerd in het tijdsbestek van 20:00 tot 00:00 uur. Test of dit ook geldt voor jouw lezers!

En alhoewel het minder effectief is dan de avonduren is het zeker de moeite waard om ook eens een mailing te verzenden in het weekend. Het e-mail volume is lager in de weekenden, waardoor jouw nieuwsbrief des te meer opvalt.

6. Spreek inactieve abonnees aan

Marketing bedrijf Listrak heeft onderzocht dat gemiddeld 63 procent van je nieuwsbriefabonnees inactief is. Dat betekent dat de kans groot is dat twee derde je e-mail niet eens opent. Om opnieuw betrokkenheid te creëren bij deze abonnees verstuur je win-back en re-engagement campagnes.

7. Blijf altijd experimenteren

Wat je vooral moet blijven doen is experimenteren. Telkens opnieuw uitproberen wat het beste werkt in jouw branche en bij jouw abonnees. Varieer met tijdstippen en de onderwerpregel, deel uiteenlopende content en giveaways, en gebruik eens een ander design of verplaats je call to action.

Voor hulp bij het verhogen van je open-rate kun je altijd even bellen, mailen of tweeten: ik help graag je e-mail campagne succesvol te maken. Van het beste e-mailprogramma tot een complete e-mailmarketing strategie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>