Waarom kiezen voor een bedankpagina?

Een belangrijke laatste stap in het conversieproces is dankjewel zeggen. Je denkt misschien dat je er al bent, als een websitebezoeker jouw contactformulier heeft ingevuld, maar zonder bedank-pagina laat je een heleboel kansen liggen.

Er zijn twee manieren om te bedanken: met een berichtje of met een complete pagina. Een berichtje verschijnt vaak in plaats van het zojuist ingevulde formulier en zegt niets anders dan bedankt, maar word je na het invullen doorgestuurd naar een complete bedank-pagina, dan zijn er vele extra conversiemogelijkheden. Met een goed ingerichte bedank-pagina kun je informatie verzamelen die meer inzicht geeft in je klantenkring. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld je content strategie aan te passen.

Een bedank-pagina is beter dan een bedank-berichtje

Er zijn een paar goede redenen waarom je beter kunt kiezen voor een bedank-pagina in plaats van een bedank-berichtje. De eerste is dat een sitebezoeker bij het krijgen van alleen een berichtje op de landingspagina blijft hangen. En dat is zonde, want er is meer te halen uit een bezoeker die al heeft aangegeven interesse te hebben in je product. Het contactformulier is immers ingevuld, de klantgegevens zijn in the pocket.

Met een bedank-pagina geef je een reeds geïnteresseerde bezoeker de kans om op een dieper level betrokken te raken bij je bedrijf. Bied bijvoorbeeld meer informatie aan over het product waar interesse in is getoond, of geef kortingmogelijkheden. Je zult merken dat een bedank-pagina een belangrijk middel is voor het verdiepen van je klantrelatie, op welke manier dan ook: van meer relevante klantinformatie tot het delen op social media en extra dienst- of productafname.

Tips voor het inrichten van een bedank-pagina

Met de volgende tips kun je je bedank-pagina (nog beter) inrichten:

  • Met een bedank-pagina kun je het verschil maken. Maak je er daarom niet snel vanaf, maar zorg dat de pagina jouw merk en bedrijf vertegenwoordigd. Zo hou je geïnteresseerde bezoekers betrokken en nieuwsgierig.
  • Zorg voor social buttons op je bedank-pagina. Een bezoeker kan na het invullen van je formulier anderen inspireren om hetzelfde doen door jouw website, deal of product te delen op Facebook, Twitter en andere social media.
  • Plaats een formulier waarmee je de websitebezoeker beter wilt leren kennen. Als je hier velden in opneemt die je informatie geven wat niet beschikbaar is in bijvoorbeeld Google Analytics, zoals de industrie waarin iemand werkzaam is, krijg je een beter inzicht in je klantenkring.
  • Verkoop je een product en heeft een sitebezoeker net aangegeven daar interesse in te hebben, is een couponcode op je bedank-pagina een hele slimme zet. Daarmee zorg je voor een eventuele dubbele conversie, omdat de bezoeker het product nog niet heeft gekocht en dus hoogstwaarschijnlijk zeer geïnteresseerd is in korting.
  • Hou rekening met het surfgedrag van de internetgebruiker. Uit een recente studie naar webgedrag en conversie bleek dat maar twintig procent van de mensen de bovenkant van een webpagina bekijkt, terwijl tachtig procent direct naar het gebied boven de fold gaat. Je doet er goed aan dit in je achterhoofd te houden bij het ontwerpen van je bedank-pagina.
  • Geef een aantal opties op je bedank-pagina, maar bedenk van tevoren wat je wilt bereiken en leg daar de nadruk op. Zet niet overmatig veel linkjes op de pagina, maar zorg met gerichte calls to action dat je je doel bereikt.

Ga gauw aan de slag met je bedank-pagina en haal er je voordeel uit. Vergeet niet waarom een websitebezoeker in eerste instantie je formulier invult: borduur daarop voort!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.