Abilities van een webpagina

Hebben jouw pagina’s deze 4 ABILITIES?

Om het maximale resultaat uit online te halen moet de bezoeker met elke (belangrijke) pagina (ook blogposts en nieuwsberichten) iets kunnen doen. De gezochte informatie vinden, converteren, liken en sharen. Met deze 4 abilities creëer je meerwaarde voor je bezoekers.

Readability

leesbaarheid websiteAls je een blog-, magazine- of nieuwssite hebt, komen bezoekers op de website om interessante content te lezen. En die content moeten ze makkelijk kunnen lezen. Zoals we weten scannen mensen graag op het web, dus daar dien je rekening mee te houden. Daarnaast verlangt de zoekmachine een bepaalde hoeveelheid zoekwoorden op zo’n pagina en is het wel belangrijk dat je tekst zo leesbaar mogelijk houdt. Om dit te testen kun je gebruik maken van een zogeheten Readility Test. Heb je een WordPress website? Dan gebruik je de WordPress SEO plugin van Yoast natuurlijk en die kan dit tegenwoordig al voor je testen. Er zijn natuurlijk ook genoeg online te vinden, zoals bijvoorbeeld Read-able.com, Readabilityformulas.com en de Juicy Readability Test.

Usability

Informatie vinden op een pagina kan een doel zijn op zich, maar in veel gevallen dient er een andere conversie plaats te vinden. Er kan een offerte aangevraagd worden, of men kan zich inschrijven voor een bepaalde dienst, een PDF downloaden, een product kopen, bedenk het maar. In veel gevallen vindt die conversie niet meteen plaats op de pagina waarop men de site binnenkomt, maar zal de bezoeker eerst nog op een link of button (Call-To-Action of CTA) moeten klikken. En bij een gebruiksvriendelijke pagina is het belangrijk dat je het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt om deze CTA te vinden. Let op: op ELK apparaat! De belangrijkste aandachtspunten voor het plaatsen van een CTA zijn:

  • Hij moet opvallen
  • Plaats de CTA op de logische plaatsen (waar zou er zelf het snelst op klikken?)
  • Gebruik logische termen in de button die aangeven wat een bezoeker na de klik gaat doen (Vraag nu een offerte aan, Meld je gratis aan, Bestellen etc.)
  • Ondersteun de button met sociale bewijskracht (32 mensen gingen u al voor), autoriteit (Mensen beoordelen ons met een 8,9) en/of schaarste (er zijn nog 3 producten beschikbaar).

Likeability

facebook like buttonIedereen kent het “liken” op Facebook. Je ziet een leuke foto, video of link en klikt op like, omdat je het leuk vindt. De werkt met webpagina’s net zo. Je bekijkt de afbeeldingen op een pagina, leest (een deel van) de tekst op een pagina en onbewust vorm je een oordeel over die pagina. Je krijgt er een gevoel bij; je wordt er vrolijk van, je kunt je er mee identificeren, je bent overtuigd, of je vindt het helemaal niets en klikt weg. Maar denk er eens bewust over na, zou een potentiële klant op like kunnen klikken als hij jouw pagina’s bekijkt?

Shareability

Content is belangrijk, maar populariteit is toch zeker dan de Queen. Zeker met de opkomst van Social Media de afgelopen jaren is het delen van online content (en daarmee Content Marketing) nog nooit zo hip geweest. Shareability in deze is echter niet zo zeer het delen op social media, maar gaat verder. Het gaat om de potentie tot het delen van de webpagina met gelijkgestemden. Dit kan in verschillende vormen, van e-mail, social, blogposts, maar ook zeker mond-tot-mond. Shareability is met name heel belangrijk voor content heavy websites, als blogs, nieuwssites en magazines. Het lijkt een no-brainer, maar bij heel veel nieuwssecties op corporate sites staan bijvoorbeeld nog steeds geen share buttons. Coca Cola is natuurlijk het meest extreme voorbeeld van het promoten van de shareability van hun product.
Share_a_Coke_banner

Niet alleen voor gebruikers, ook voor Google!

Vaak is een website ontworpen en ontwikkeld om omzet te genereren, hetzij via leads, hetzij via directe verkoop. En elk bedrijf wil haar omzet graag zien groeien, dus daar heb je meer bezoekers voor nodig. Dat treft! Google houdt ook steeds meer van websites en pagina’s met deze abilities en kan dit ook steeds beter herkennen en onderscheiden. Aan de slag dus!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>