slidega

Bouncepercentage van je pagina’s verlagen

Wat gebeurt er als een zoekresultaat niet voldoende aansluit bij een zoekopdracht? De bezoeker klikt op je website, vindt niet wat hij zoekt en keert terug naar Google. Als dat veel voorkomt, dan is de kans aanwezig dat de positie van een website lager wordt. Want een site op een toppositie in een zoekmachine als Google krijgen is hard werken, maar zo’n positie behouden is net zo goed een flinke klus.

Bijvoorbeeld: iemand zoekt naar een loodgieter in Groningen en het eerste resultaat is de website van een loodgietersbedrijf. Na een kort bezoek aan deze site besluit de bezoeker dat de informatie niet voldoet en dus wordt er direct terug geklikt, zonder meer pagina’s van de site te bekijken, naar de resultaten van Google. Dit soort handelingen meet de zoekmachine. Google onthoudt het ook als je vervolgens naar de website van een ander loodgietersbedrijf gaat, daar blijft en helemaal niet meer terugkeert.

Het probleem is dat niemand weet hoeveel waarde Google precies hecht aan dit zogenaamde weigeren. Daarom is het aan te raden om je te concentreren op iets anders, namelijk het bouncepercentage van je website. Waarom klikken mensen überhaupt weg? Als je het antwoord op die vraag weet en je handelt er vervolgens naar, komt er vanzelf een stijgende lijn in je bezoekersaantallen en je positie in zoekmachines.

Jouw website interessant maken voor de bezoeker

Maar hoe verklein je het bouncepercentage van je website? Het is ten eerste van belang dat je site snel zichtbaar wordt. Als een website niet in de eerste paar seconden geladen is, dan maakt een bezoeker vaak rechtsomkeert. Het duurt simpelweg te lang. Om dit te verbeteren geeft Google een aantal handige tips.

Ten tweede: wat wil een bezoeker op jouw website? Welke verzoeken hebben ze en waarom blijven ze wel of juist niet op je website? Dit soort vragen kun je beantwoorden door een enquête af te nemen. Deel zo’n enquête niet alleen uit aan je doelgroep, denk groter. Vraag wat het eerste is dat bij ze opkomt als ze de zoekopdracht invoeren die uitkomt bij jouw website. Vraag wat ze willen zien, welke informatie ze zouden willen krijgen. Als je dat weet, weet je wat je moet verbeteren.

Oké, je website laadt snel en je weet wat de bezoeker wil. Maar is je site wel gebruiksvriendelijk? Stuur je je bezoekers de juiste kant op? Kortom, is je website duidelijk genoeg? Belangrijk zijn de navigatie, de afbeeldingen en de tekst. Hiermee maak of breek je een website. Als een bezoeker niet weet waar hij moet zijn om bepaalde (specifieke) informatie te krijgen, haakt hij al snel af. Weet je absoluut zeker dat jouw navigatie, je afbeeldingen en je tekst fantastisch zijn? Nee? Ga dan eens in gesprek met een usability specialist om de kwaliteit van je website te verhogen.

Meteen je bouncepercentage verbeteren?

Een lager bouncepercentage betekent meer geïnteresseerde bezoekers. Dat kan weer leiden tot meer omzet en een hogere positie in zoekmachines. Ik help je graag met bovenstaande tips om dit te realiseren. Kom eens langs om jouw bouncepercentage te bespreken, de koffie staat klaar.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>